Kövesd a repülőket!

Figyelem, az oldal tesztüzemben működik, fejlesztés alatt áll! 

A lenti térképen (az esetleges figyelmeztető szöveg bezárása után) láthatók a repülőtéren le és felszálló illetve a környéken lévő repülőgépek. A térkép mozgatható, nagyítása változtatható így akár távolabbi repülőgépeket is meg lehet nézni. 2019 március 15-től minden Farkashegyről üzemelő repülőgépnek rendelkeznie kell repülés közben működőképes és bekapcsolt állapotú flarm vagy OGN tracker eszközzel. Ezen eszközök növelik a repülésbiztonságot, továbbá lehetővé teszik a forgalom valós idejű követését. Ennek megfelelően a Farkashegyi repülőtér bázisú gépek – azaz a “helyi” gépek – mind láthatóak az alábbi térképen, a többi jeladóval rendelkező légijárművel együtt. (Nagyobb méret)

Fontos megjegyezni, hogy a térképen elsősorban kisebb motoros illetve vitorlázógépek – de nem az összes – jelennek meg. Nagyobb utasszállítógépek követéséhez a flightradar24 oldal használható, ahol a legtöbb esetben a fenti térképen látható kisgépes forgalom is megjelenik. Fontos továbbá, hogy hibák előfordulhatnak, és akár valótlan adatok is megjelenhetnek – további információ lentebb olvasható.

Használat

Részletes információ megtekintéséhez rá kell kattintani egy adott repülőgép jelölőjére a térképen, ahogy az a lenti képen látható. Az információk mellett a gép korábbi útvonala színes vonalként megjelenik. A sárgával keretezett “Pictures” -re kattintva egy google képkeresés nyílik meg, ami a legtöbb esetben az első találatok közt mutat képet a repülőgépről, így az vizuálisan is könnyebben azonosítható. A mellette lévő “Infos”-ra kattintva egy szöveges google keresés nyílik meg, ami – magyar bázisú gépek esetén – a legtöbb esetben első helyen az avia-info.hu vonatkozó oldalát hozza. (Közvetlen keresés az avia-info.hu oldalon ide kattintva indítható pl.: a lajstromjel alapján.) Részletesebb információ lentebb olvasható.

A megjelenő információk – a képen is látható sorrendben:

  • CN – Farokjel: elsősorban vitorlázógépek esetében használatos, 1-3 betűkből és számokból álló jel, ez látható a repülőgép farkán, illetve bizonyos esetekben az egyik szárny alján is. Pl.: M5, BAS Általában – de nem minden esetben – a térképen látható jelölő mutatja a gép farokjelét is.
  • Regist. – Lajstromjel: minden repülőgép rendelkezik vele, jól láthatóan fel van tüntetve a gép oldalán és az egyik szárny alján. Pl.: HA-KYT (motoros repülő), HA-5080 (vitorlázógép vagy motoros vitorlázó) Az első két betű (HA) a magyarországi bejegyzésre utal, külföldi gépeknél más betűk és kombinációk is előfordulhatnak. Megjegyzés: Ultralight gépek és sárkányok esetén ettől eltérő jelölés is használatos, Pl.: 35-40.
  • Device id – eszközazonosító: A jeladó azonosítója
  • Type – Típus: Jellemzően Glider/MotorGlider, Plane, Helicopter azaz vitorlázógép/motoros vitorlázó, motoros repülőgép, helikopter
  • Model: a légijármű típusa (gyártmány)
  • Last time: a vevő ekkor érzékelte utoljára a légijármű jelét
  • Latitude, Longitude: szélesség, hosszúság
  • Altitude: magasság
  • G. speed – Föld feletti sebesség: GPS adatokból számolt sebesség
  • Track: irányszög
  • Vz: Emelkedési vagy süllyedési sebesség
  • Receiver – vevő: A Farkashegyi repülőtér és környéke esetén ez szinte mindig LHFH, ami azt jelenti, hogy a repülőtéren elhelyezett érzékelő egység veszi a jeleket. (LHFH a repülőtér négybetűs azonosító kódja)

A térképen oldalt található ‘+’ jellel az aktuálisan látható (online) járművek listája hívható elő.

Avia-Info

Az avia-info.hu oldalon megtalálható a legtöbb magyarországi bázissal rendelkező repülőgép. A weboldal ugyan nem teljes, de képekkel és információkkal segíthet a különböző repülőgépek beazonosításában. Az oldalon ide kattintva lehet keresni, a keresendő mezőbe érdemes a lajstromjelet vagy a farokjelet írni, és a keresési hely opciónál az alapértelmezett “Mindenben” lehetőséget választani. A weboldalon a repülőgép bázisa is látható. (“Itt található most”)

A rendszer működése

Részletes információ – angol nyelven – az OGN weboldalán (Open Glider Network) olvasható. Az alábbi képen a rendszer működése látható.

Forrás: http://wiki.glidernet.org/

Röviden összefoglalva, a rendszer a különböző – elsősorban kisebb – repülőgépeken található flarm és OGN tracker eszközök által sugárzott jelek alapján jeleníti meg a repülőgépek helyzetét. A flarm egy a kisgépes repülésben használatos összeütközés-elkerülő rendszer, az OGN tracker pedig egy kifejezetten a gépek követésére kifejlesztett, viszonylag olcsó eszköz. A jelek megfelelő vételéhez földi vevőállomások szükségesek, és az ezekből beérkező adatokat számítógépek feldolgozzák majd egy felhasználói felület megjeleníti őket. A fent is látható felület az OGN saját felülete.

Gyakran ismételt kérdések

Egy repülőgép elrepült fölöttem, de nem láttam a térképen! Miért?

Fontos kihangsúlyozni, hogy bár minden farkashegyi bázisú repülőgépnek rendelkeznie kell tracker eszközzel, sok egyéb repülőgép is repül a környéken melyek nem feltétlenül rendelkeznek ilyen eszközzel és így nem feltétlenül láthatók.

Egy farkashegyi bázisú repülőgépet nem láttam a térképen! Miért?

Bár az avia-info.hu szerkesztői mindent megtesznek, hogy naprakész információk legyenek az oldalon, hibák előfordulhatnak. Továbbá lehetséges, hogy a tracker eszközzel valamilyen műszaki hiba lépett fel. Amennyiben egy Farkashegyről rendszeresen felszálló repülőgép több esetben sem látható a térképen, a repülőtér vezetője tud segíteni az ügyben. Kapcsolat

Egyetlen gép sem jelenik meg a térképen, pedig sok gép mozog a repülőtéren, vagy egy repülőgéphez rossz adatokat ír a térkép. Ez hogy lehet?

Előfordulhat, hogy valamilyen hiba lépett fel a szolgáltatással, vagy a repülőtéren elhelyezett vevőegységgel, esetleg a fedélzeti eszközzel. Ha több napon keresztül nem működne, vagy valamelyik repülőről rendszeresen rossz adatok jelennek meg, a repülőtér vezetőnél lehet bejelenti, illetve ő tud további információval szolgálni. (Kapcsolat) A segítséget ezúton is köszönjük! Előfordulhat továbbá, hogy a jeladó eszközöket épp tesztelik, így akár lakott terület közepén, gyakorlatilag a földön is megjelenhet egy “repülőgép” a térképen.

A térkép alapján úgy látszik, hogy egy repülőgép lezuhant, mit tegyek?

Fontos, hogy kizárólag a térképen megjelenő adatok alapján nem szabad erre következtetni! A térkép használatakor megjelenő angol nyelvű figyelmeztetés: “Az ezen az oldalon lévő adatok bizonyos helyzetekben kétértelműek lehetnek, és a repülőgép vagy a vitorlázógép megjelenített helyzete a tényleges helyzethez képest eltérő is lehet. […]”
Bejelentést csak akkor kell tenni (általános segélyhívó – 112), ha a baleset más módon is egyértelműen észlelhető – látható a repülőgép roncs, a vélt baleseti helyszínről hirtelen füst száll fel stb. Nem egyértelmű helyzetekben a repülőtér vezető segíthet. (Kapcsolat)

A felettem elrepülő gépek nagyon zajosak, vagy veszélyesen alacsonyan repülnek, mit tehetek?

Fontos tudni, hogy a Budakeszi feletti területre motoros gépek számára csak vészhelyzetben engedélyezett a berepülés, a repülőtérrend ezt szigorúan szabályozza. Ennek megfelelően a Farkashegyről felszálló pilóták elkerülik azt a területet, a legvalószínűbb, hogy egy “idegen” pilóta tévedt arra. Bejelentést a repülőtér vezetőnél lehet tenni, (Kapcsolat) lehetőség szerint a fenti térképről készült mentéssel együtt, melynek alapján beazonosítható a repülőgép. Kiemelten fontos számunkra a lakosok nyugalma ezért minden ilyen esetben eljárunk! Amennyiben a térképen nem látható, de sikerült leolvasni a lajstromát, az fent részletezett módon az avia-info.hu keresőjével a gép azonosítható. Természetesen minden esetben megpróbálunk segíteni.

Szeretnénk megjegyezni, hogy a katonaság, a rendőrség továbbá a légimentők korlátlanul berepülhetnek Budakeszi fölé is, amennyiben a feladatuk elvégzéséhez ez szükséges, így ilyen esetekben nem illetékes a repülőtér. Bár a szúnyogirtást végző repülőgépek is sok esetben Farkashegyről szállnak fel, állami megrendelésre, (önkormányzat, katasztrófavédelem) a lakosság érdekében dolgoznak, ezért kérjük a lakosság megértését és türelmét ezzel kapcsolatban. Ennek ellenére amennyiben az ezzel járó zajterhelés indokolatlannak tűnik, bejelentést követően igyekszünk segíteni és adott esetben a pilótával vagy a szúnyogirtást megrendelő féllel egyeztetni.

További kérdések esetén a repülőtérvezető tud segíteni. (Kapcsolat)